Rabu, 03 Oktober 2012

Langkah Memakai Baju Kimono Ala Jepang



Baju kimono adalah baju khas kebudayaan jepang, tapi konsepnya banyak di pakai untuk model pakaian, dan konsepnya banyak di sukai orang, biasanya baju kimono di pakai pada saat festifal tertentu, berikut ini ada beberapa tips memakai baju kimono:

Pertama sekali letak ‘tabi’ (stoking kapas berwarna putih) bersebelahan dengan pakaian dalam, di atas dan lengkung mengeliling membentuk skrit. Kemudian ‘nagajuban’ di sebelah kimono diikat dengan tali pinggang ‘datemaki’.

Akhirnya, bahagian sebelah kiri kimono disilang ke kanan (silang dari kanan ke kiri dibuat bila memakai untuk pengebumian jenazah) dan diikat dengan ‘obi’. Bagi inci ‘haneri’ (tali leher) ‘nagajuban’ berada dalam tali leher kimono. Di luaran, selipar ‘zori’ dipakai untuk kegunaan bergerak.

Kapas yang berwarna terang yaitu ‘yutaka’ dipakai oleh lelaki dan wanita sepanjang musim panas dan selepas mandi di resort air panas dan rumah tumpangan tradisional (rvokan). Selain itu mereka juga dipakaikan dengan ‘geta’, iaitu sarung kaki dan kasut yang diperbuat dari kayu.

Sekarang, ‘yukata’ digunakan pada festival musim panas dan perayaan bunga api yang lebih tertumpu untuk wanita muda dan kanak-kanak.

Demikian caranya semoga menginspirasi anda dalam berpakaian temukan info menarik tentang baju jepang murah



Temukan artikel terkait:   Melihat Perkembangan Trend Fashion

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar